Operasi penambahan
merupakan gabungan dua atau lebih benda atau nombor untuk mengetahui dengan
tepat jumlah kesemuanya. Operasi penambahan merupakan antara salah satu operasi
yang penting selain daripada penolakan, pendaraban dan pembahagian. Operasi
penambahan selalunya diwakili dengan simbol (+) di dalam pengiraan Matematik.
Mengikut Mok Soon Sang
(1986), operasi penambahan terbahagi kepada beberapa peringkat seperti berikut:
i.
Peringkat pertama
Peringkat ini merupakan
peringkat permulaan di mana murid-murid mempelajari konsep dan simbol nombor,
mengenali fungsi simbol (+) dan (=) dan cara menggabungkan dua kumpulan nombor
atau benda.
ii.
Peringkat kedua
Peringkat ini mengajar
murid-murid menambah dua nombor dengan cara mengumpul semula seperti 16+25=?.
Peringkat ini memerlukan guru-guru mengajar murid-murid menambah menggunakan
kaedah bentuk lazim.
iii.
Peringkat ketiga
Peringkat ini mengajar
murid-murid menggunakan hukum tukar tertib dan hukum sekutuan untuk mencari
jawapan. Peringkat ini diaplikasikan apabila murid-murid diajar menyelesaikan
operasi penambahan yang mengandungi tiga atau lebih angka dengan cepat.
iv.
Peringkat keempat
Murid-murid
menyelesaikan Matematik bermasalah dengan kemahiran yang dikuasai. Dalam
peringkat ini, murid-murid dikehendaki mengaitkan masalah kehidupan dengan
simbol-simbol Matematik dan menukarkan masalah tersebut kepada bentuk ayat Matematik
atau bentuk lazim.
No comments:
Post a Comment