Friday, October 5, 2012

Just A short Note - Apa itu Operasi Penambahan?


Operasi penambahan merupakan gabungan dua atau lebih benda atau nombor untuk mengetahui dengan tepat jumlah kesemuanya. Operasi penambahan merupakan antara salah satu operasi yang penting selain daripada penolakan, pendaraban dan pembahagian. Operasi penambahan selalunya diwakili dengan simbol (+) di dalam pengiraan Matematik.
Mengikut Mok Soon Sang (1986), operasi penambahan terbahagi kepada beberapa peringkat seperti berikut:

i.                    Peringkat pertama
Peringkat ini merupakan peringkat permulaan di mana murid-murid mempelajari konsep dan simbol nombor, mengenali fungsi simbol (+) dan (=) dan cara menggabungkan dua kumpulan nombor atau benda.


ii.                  Peringkat kedua
Peringkat ini mengajar murid-murid menambah dua nombor dengan cara mengumpul semula seperti 16+25=?. Peringkat ini memerlukan guru-guru mengajar murid-murid menambah menggunakan kaedah bentuk lazim.

iii.                Peringkat ketiga
Peringkat ini mengajar murid-murid menggunakan hukum tukar tertib dan hukum sekutuan untuk mencari jawapan. Peringkat ini diaplikasikan apabila murid-murid diajar menyelesaikan operasi penambahan yang mengandungi tiga atau lebih angka dengan cepat.

iv.                Peringkat keempat
Murid-murid menyelesaikan Matematik bermasalah dengan kemahiran yang dikuasai. Dalam peringkat ini, murid-murid dikehendaki mengaitkan masalah kehidupan dengan simbol-simbol Matematik dan menukarkan masalah tersebut kepada bentuk ayat Matematik atau bentuk lazim.

No comments:

Post a Comment